Ja, de winst van Garmin kelderde afgelopen kwartaal met 49 procent, naar 157,8
miljoen dollar. En ja, ook de omzet nam af, met 14 procent. Toch is CFO
Rauckman van de Amerikaanse producent van navigatieapparatuur opvallend
monter.
Rauckman: "Financieel staat we er goed voor. We hebben bijna een miljard
dollar in kas en geen schulden."
Zonder Tele Atlas
Wellicht onbedoeld schetst Rauckman het contrast met Tomtom. Garmins
Nederlandse concurrent gaat gebukt onder een zware schuld. De Nederlanders
gingen de schuld aan om digitale kaartenmaker Tele Atlas te kopen. Ook
Garmin zat destijds achter Tele Atlas aan, maar greep mis.
"We zijn heel tevreden zonder Tele Atlas. Om te beginnen hebben we
daardoor een veel betere kaspositie", zegt Rauckman. "Bovendien
hebben we voor het gebruik van kaarten een goede deal gesloten met Navteq
(de kaartenmaker die door Nokia werd gekocht, red.)."
Economische crisis
Gezien de resultaten van het vierde kwartaal, heeft de economische terugval
ook vat gekregen op Garmin. "Daar hebben we zeker last van. Consumenten
letten duidelijk meer op hun uitgaven. Daarnaast houden winkels minder
voorraden aan."
Een officiële vooruitblik op 2009 wil Garmin niet geven. "Maar",
zegt Rauckman, "om een idee te geven: ik vermoed dat de verkopen in de
VS dit jaar onveranderd blijven. In Europa kunnen de verkoopcijfers zelfs
wat teruglopen."
Geen prijzenoorlog
Om de koopbereidheid bij consumenten aan te zwengelen, verlaagde zowel Garmin
als Tomtom de gemiddelde prijs van een navigatieapparaat met een kwart.
Terwijl Tomtom steeds minder speelruimte heeft, zou Garmin, met zijn flinke
financiële buffer, een forse prijzenslag beter aankunnen.
Hard concurreren op prijs, dus? Rauckman: "We zouden het kunnen. Maar we
letten nu graag op onze winstgevendheid. Plus: als je eenmaal je prijzen
hebt verlaagd, is het haast onmogelijk ze ooit nog omhoog te krijgen (lacht)."
"Overigens zal ook dit jaar de gemiddelde prijs nog wel wat dalen. Zo'n
10, 12 procent misschien. Maar dat zet onze marges niet zwaar onder druk,
aangezien we aan de kostenkant nog redelijk wat kunnen winnen."
Garmin wint terrein
Op het gebied van autonavigatie is de Amerikaanse markt van Garmin; in Europa
is Tomtom marktleider. Deze verhouding zal dit jaar naar alle
waarschijnlijkheid niet veranderen. Maar Garmin wint terrein.
"We zijn opnieuw gegroeid", vertelt de CFO. "In Noord-Amerika
hebben we een marktaandeel van 53 procent. Ons marktaandeel in Europa is
zelfs sterk gegroeid: van 12 naar 23 procent in anderhalf jaar."
Overigens gaat deze groei niet of nauwelijks ten koste van Tomtom, legt
Rauckman uit. "Ook Tomtom pakt marktaandeel. We winnen beide ten
opzichte van kleinere partijen. Het is nu al merkbaar, eind 2009 zullen er
zeker minder spelers op de markt zijn."
De Europese uitdaging
De groei in Europa heeft Garmin deels te danken aan de investeringen in het
distributiekanaal. "In de VS moeten we het hebben van slechts een paar
grote winkelketens. Bovendien zijn we in Amerika een echt groot, bekend
merk. Europa is lastiger, is veel meer gefragmenteerd. Meer landen, meer
winkels."
"Omdat we het idee hadden dat de Europese distributie beter kon, hebben
we in de afgelopen achttien maanden tien distributeurs gekocht. Het bleek
strategisch een goede zet."
Niet op één paard
In tegenstelling tot concurrent Tomtom, wedt het Amerikaanse Garmin op
verschillende (navigatie-)paarden tegelijk. Navigatiekastjes voor in de auto
zijn slechts één producttak.
Rauckman: "Circa 30 procent van de totale omzet komt van navigatie voor
boten, vliegtuigen en fitnesstoepassingen. Bijna een derde komt dus niet van
de bekende autonavigatie. En ja, zo bekeken zijn we meer gedifferentieerd
dan Tomtom."
Mobiel avontuur
Het bedrijf verbreedt in 2009 zijn productenpalet. Halverwege het jaar komt
de Nüvifone op de markt. Samen met laptopmaker Asus ontwikkelde Garmin deze
kruising tussen een mobiele telefoon en een navigatiesysteem.
Financieel topman Rauckman: "Het zal als relatief klein experiment
beginnen. De Nüvifone komt halverwege 2009 uit en ik denk dat we dit jaar
misschien een half miljoen stuks kunnen verkopen. Het jaar daarop hoop ik op
een paar miljoen exemplaren."
Maar Rauckman heeft hoge verwachtingen. "Op de korte termijn is deze stap
naar telefoonmarkt vooral strategisch. Maar ik denk dat het op termijn wel
eens een groot deel van ons bedrijf kan worden."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl